Training

Wekelijkse trainingen/toertochten.

WTC Ruinen heeft verschillende mogelijkheden om gezamenlijk te fietsen. Dit gaat onder begeleiding van een wegkapitein of een MTB-begeleider. Zij bepalen ook de route die gefietst gaat worden.

Alle club trainingen/toertochten vertrekken vanaf café Brinkzicht,  Brink 47,  7963 AB  Ruinen.
Deze activiteiten zijn voor zowel dames als heren.

Fietsen op zondag:
Wekelijks wordt er op zondagmorgen gefietst. Het racefietsseizoen begint op de 2e zondag in maart.  De zondagmorgen is gericht op gezellig fietsen in ontspannen sfeer. Er zijn twee groepen met verschillende rijsnelheden.
Groep 1 vertrekt om 8.30 uur met een rijsnelheid tussen de 28 en 32 km per uur. De wegkapitein bepaalt de route en houdt de snelheden in de gaten.
Groep 2 vertrekt om 9.00 uur met een rijsnelheid tussen de 25 en 28 km per uur. De wegkapitein bepaalt de route en houdt de snelheden in de gaten.
In het najaar is er een overgang naar de mountainbike, vertrek om 8.30 uur in één groep.

Fietsen op dinsdag:
Op dinsdagmiddag wordt er gefietst op de racefiets. Vertrek om 13.30 uur. De rijsnelheid ligt tussen de 25 en 28 km per uur. De afstanden variëren tussen de 50 en 80 km. Dit is sterk afhankelijk van de weersomstandigheden en van het seizoen. De route wordt onderling overlegd bij aanvang van de tocht.

Dinsdagavond is de mountainbikeavond. Er wordt gefietst op verschillende niveaus en in meerdere groepen. Een snelle groep, meerdere middengroepen en een recreatieve groep. Er wordt gefietst in relatief kleine groepen, dit i.v.m. veiligheid. De begeleider geeft het tempo aan en bepaalt de route.
Let op de vertrektijden!
In april vertrek om 18.30 uur.
Vanaf mei t/m september vertrek om 19.00 uur.
In oktober vertrek om 18.30 uur.

Fietsen op donderdag:
Op donderdagmorgen wordt er gefietst op de racefiets. Vertrek om 9.00 uur. De rijsnelheid ligt tussen de 25 en 28 km per uur. De afstanden variëren tussen de 50 en 80 km. Dit is sterk afhankelijk van de weersomstandigheden en van het seizoen. De route wordt onderling overlegd bij aanvang van de tocht.

In de periode tijdens de ‘zomertijd’ wordt er op donderdagavond getraind, zodat je sterker kunt worden. De trainingsgroep vertrekt om 19.00 uur. Onder begeleiding van trainers zal er gevarieerd gefietst worden met veel afwisseling en leuke uitdagingen. De trainer geeft bijvoorbeeld tips over hoe je moet klimmen en bochten moet aansnijden en let op jouw fietshouding. Kortom, dit is de avond om beter te worden. Het is altijd gezamenlijk vertrekken en thuiskomen.

Gedragsregels Mountainbiken/Wielrennen:

Ga je in een groep(je) het bos in of de weg op? Zorg er dan voor, dat je geconcentreerd op de fiets zit. Goed opletten voorkomt plotseling remmen of van de lijn afwijken. Veel ongevallen in een groep gebeuren vaak door onverwachte omstandigheden, bijvoorbeeld door uitwijkmanoeuvres, obstakels en remacties. Houd je als groep in ieder geval aan de verkeersregels. Om deze reden is het raadzaam bij activiteiten zoveel mogelijk paden in drukke toeristische gebieden te vermijden. (tekst NTFU)

  • vermijd de wandelpaden
  • houd je aan de gedragscode voor MTB-ers.
  • het terrein is van een ander, deze bepaalt wat wel en niet mag.

Wanneer er in groepsverband wordt gefietst, is de groep zelf verantwoordelijk dat iedereen weer “veilig” thuis komt. Haakt iemand af wegens een val of pech, laat degene niet alleen naar huis fietsen. Veiligheid voor iedereen staat immers bovenaan.

Het dragen van een helm is verplicht. Heel veel fietsplezier gewenst voor het komend seizoen.